Tyresö BGK

Trots att vi är en liten klubb till antalet medlemmar, är meriterna stora.

Senaste åren har vi flera spelare som representerat flera olika landslag.

MOS-landslaget (äventyrsgolf)

Landslaget, seniorer

Landslaget, oldtimers

Det har gett medaljer från både WAGM, VM, EM, NM och såklart SM.

Sedan 2015 har förstalaget, (5-mannalag, seriepel), spelat i Sveriges högsta serie, elitserien, där ett brons 2019 är största framgången.

Se länk nedan för fler resultat 😊

Meriter Tyresö BGK

2023-10-15

Silver mixed-SM

Christian Olsson och Monika Daniel spelade i helgen sin första tävling i Tyresö-tröjan och det blev medalj direkt. Mixed-SM avgjordes i Jönköping på inomhus-filten.

Välkomna till klubben och grattis till medaljen!

2023-08-28

VM-silver!

Carolin Svensson var med i damlaget som tog silver på VM. VM gick i Uppsala och det spelades på EB och filt.

Individuellt räckte det till en fin 9e-plats. Bra jobbat!

Filt, sidspel
EB, rakbana utan hinder
Damlaget

2023-08-13

Lag-brons på OT-EM

Christer Söderlund spelare och Roger Svensson förbundskapten åkte till Porto Portugal med förhoppningar om att få med sig medaljer hem. Tävlingen avgjordes på en betong-och en EB-anläggning. Herrlaget hade en tung start men spelade upp sig och fick till slut bronset med sig hem.

Länk till resultat

Betong
EB
Roger och Christer

2023-04-09

Nordiska mästerskapen

NM avgjordes i Tammerfors, Finland, 8-9 april. Det spelades på EB.

Roger som är förbundskapten för oldtimerslaget var med på plats och coachade. Laget spelade bra och tog hem guldet med 19 slags marginal. Det blev fler medaljer till Tyresö genom Carolin, då även damlaget tog guld. Carolin spelade även till sig ett silver individuellt.

Hela mästerskapet var en tävling som passade Sverige, alla lag-guld gick till Sverige.

Roger och Carolin

2023-01-09

Svenska cupen 2023

Silver i svenska cupen!

Efter ett riktigt bra år 2022 fortsätter 2023 i samma spår. SM-silver i årets första tävling!

Svenska cupen spelades i helgen på EBn i Munktell, Eskilstuna. Vi hade hela två lag med, vilket va väldigt kul!

Extra kul att Mikael, Hagis, Hagström är tillbaka i klubben och vill tävla igen!

2a-laget gick tyvärr inte vidare till finaldagen, men Anders och Chanette utmärkte sig lite extra med bra spel.

1a-laget gick vidare som tvåa från sin kvalgrupp.

Tuff lottning redan i åttondelsfinalen, då vi vann med endast ett slag mot ett starkt Örebro. I kvarten slog vi ut Södertälje, en enklare resa, där vi vann med 11 slag. I semin väntade Skoghall. Efter en bra start med några slags ledning kunde vi hålla undan hela vägen in. I finalen räckte vi dock inte till, samtidigt som Hjelmsjö spelade riktigt bra bangolf. Silvermedaljen är ändå ett resultat som vi totalt sett är väldigt nöjda med.

Carolin Svensson gjorde debut i 1a-laget, fick chansen direkt från start i söndagens tuffa cupsspel och tog den. Med en snitt på 22,5 på dem 4 varven gör hon en riktigt fin debut.

Resultat här:

Lördagens kval

Söndagens finalspel

Silver-laget
Tyresös 2 lag

2022-10-16

Dubbla guld på mixed-SM!

Mixed-SM anordnades i år av Uppsala BGK, på deras inomhus-MOS.

I öppen klass spelade Carolin och Patrik, de låg efter 6 varv 11 slag efter, på andraplats. Varv 7 gick de tävlingens bästa varv, 20 slag (!) och tog in 8 slag. Åttonde och sista varvet fortsatte de att plocka slag och det hela avgjordes till slut inte förrän på bana 18, där det blev klart att guldet gick till Tyresö.

I oldtimersklassen var det efter första dagens spel, 4 varv, dubbelt Tyresö i ledning genom Roger och Kristina (Uppsala BGK). Endast ett slag bakom låg Ronny och Chanette. Rogga och Kristina fortsatte spela bra dag två, och de kunde till slut spela hem guldet med 3 slags marginal. Ronny och Chanette som började riktigt bra hade en lite tyngre dag 2, de hamnade till slut på en fin 7e-plats.

Grattis och bra spelat allihop!

Guldmedaljörer
Roger och Kristina
Ronny och Chanette
Carro
Pallen öppen klass
Pallen oldtimersklassen

2022-08-24

EM Voitsberg, Österrike

Efter 2 års uppehåll ska EM äntligen spelas igen. Den här gången i Voitsberg, Österrike. Underlagen är EB (inomhus) och filt. I år får Carro chansen i landslaget, och det för första gången i seniorlandslaget.

Lycka till!

2022-08-14

Tyresös medaljörer från oldtimers-VM 2022

Oldtimers-VM

Magnus, Vibbe och Patrik tillsammans med Roger, förbundskapten, såg till att Sverige och Tyresö fick med sig ett lag-silver hem från oldtimers-VM i Tyskland.

Tävlingen spelades på filt och EB.

2022-07-17

Oldtimers-SM

Vibbe tog en säker seger i veteranklassen på oldtimer-SM. Eskilstuna BGK stod som arrangör, på deras filtanläggning ute i Vilsta.

2022-07-01

SM i Linköping

SM-GULD till Chrippa!
Tyresö BGK

SM avgjordes i år i Linköping, Vidingsjö, på helt nya banor. Underlaget va MOS, minigolf open standard, även kallat äventyrsgolf. Tävlingen anordnades i samband med SM-veckan, så finalerna sändes live på SVT.

Chrippa imponerade stort och tog klubbens första individuella SM-GULD på seniornivå, när han vann slagspelet.

Laginsatsen var även den riktigt stabil, då Chrippa, Rogga och Patrik tog brons. Andralaget var inte långt efter på 4e plats, där spelare Micke K, Magnus och Vibbe.

I damklassen tog Carro silver i slagspelet och guld i matchspelet.

Elitserien avgjordes i samband med SM-veckan. Efter de två första omgångarna låg Tyresö sist. Men då vi lyckadese spela upp sig och ta full pott (!) i Linköping blev det till slut en 4e-plats och säkrad plats i elitserien nästa säsong.

Grymt bra spelat av hela gänget!

VM-GULD!

WAGM,

World adventure golf masters

Carro och Chrippa, medaljörer WAGM
Kuopios banor

WAGM avgjordes i Kuopia i Finland, där Carro tog VM-GULD individuellt, i damklassen och Chrippa tog VM-brons i lag.

2022-06-19